همشهری آنلاین: آیت الله‌اکبرهاشمی رفسنجانی در خطبه دوم نماز جمعه 28 اردیبهشت گفت: کسی که به ناحق افتخارات گذشته انقلاب به ویژه دفاع مقدس را نادیده بگیرد ،دچار خیانت شده است.

به گزارش ایرنا امام جمعه موقت تاکید کرد: نباید اجازه بدهیم افتخارات گذشته در همه زمینه‌ها به باد فنا برود و نباید کسانی به خود حق بدهند که این افتخارات را از ملت ما بگیرند.

خطیب جمعه تهران گفت: باید گذشته خود را تقویت کنیم و حتی از گذشته‌های دور خود باید دفاع کنیم.

امام جمعه موقت تهران با گرامیداشت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر، گفت: این آن نقطه امیدی بود که همه به صدام وعده داده بودند. البته آنها قصد داشتند خوزستان را از ایران جدا کنند و چیزی به نام عربستان به نقشه کشورهای عربی اضافه کنند.

هاشمی رفسنجانی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین آرزویی که داشتند این بود که انقلاب رایا بشکنند و یا آنچنان ضعیف کنند که از خاصیت ‌الهام ‌بخشی ‌آن ‌بکاهند.

وی با اشاره به شکست غرب در همه این اهداف، خاطرنشان کرد: حماسه دفاع مقدس برای ایران یک اعتبار بالا آفرید، گرچه برای ما گران هم تمام شد اما برای مدتی دشمنان را از فکر تعرض به انقلاب جدا کرد و هنوز هم غربی‌ها در این‌باره حرف می‌زنند، دست و قلمشان می‌لرزد.

خطیب جمعه تهران گفت: آنها می‌دانند با کشوری طرف می‌شوند که یک تجربه افتخارآمیز در دفاع از حقوق و انقلاب خود در تاریخ دارد.

وی ادامه داد: به خیال صدام خرمشهر لقمه بلعیده شده‌ای بود که روی آن شرط بندی کرده بود و می‌گفت اگر ایرانی‌ها خرمشهر را پس بگیرند کلید بصره را همان جا می‌دهیم. البته قصد نداشتند اعتراف کنند که شکست خورده‌اند اما بالاخره اعتراف کردند.

وی آزادی خرمشهر را نقطه عطفی در دفاع مقدس و تاریخ ایران و ستاره درخشانی در آسمان مجاهدت‌های جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: اهمیت قضیه پس از آزادی خرمشهر روشن شد. همه روی قول صدام حساب کرده بودند وقتی نتوانست به قول خود عمل کند دل منطقه‌ای‌ها را به شدت لرزاند. حامیان استکباری حزب بعث عراق دچار تزلزل واقعی شدند و همه سرمایه گذاری‌های خود را برباد رفته دیدند.

امام جمعه موقت تهران در ادامه با اشاره به سالگرد القاء کاپیتولاسیون آمریکایی گفت: غربی‌ها با این ادعا که در کشورهای اسلامی، آسیایی و آفریقایی سیستم قضایی مدرن نیست ،این مساله را تحمیل کردند که شهروندان آنان ،جرمشان در دادگاه‌های آن کشور مطرح نشود بلکه در دادگاه‌های خودشان و تحت قوانین غرب بررسی شود.

خطیب جمعه تهران تصریح کرد: از کارهای بد غربی‌ها این کار(کاپیتولاسیون) از کارهای بدتر کشورهای اسلامی این بود که این ننگ را پذیرفته بودند.

وی گفت: اواخر ماه مهر سال ‪ ۴۳‬من به تهران آمدم و از طریق مرحوم فلسفی و از طریق آقای تولیت و خانواده مرحوم بهبهانی که در مجلس آشنایانی داشتند توانستم اسناد مربوط به کاپیتولاسیون شامل مذاکرات مجلس ملی و سنا و متن کنوانسیون وین را تهیه کرده و خدمت امام (ره) ببرم.

هاشمی رفسنجانی گفت:امام وقتی این اسناد را دیدند ، فرمودند که این چیزی است که نمی‌شود در مقابل آن سکوت کرد. این مساله در ‪ ۲۱‬مهر تصویب شد و در دهه اول آبان بیانیه کوبنده امام (ره)علیه ‌آمریکا و شاه و کاپیتولاسیون صادر شد.

هاشمی رفسنجانی گفت:پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در ‪۲۶‬اردیبهشت ‪۱۳۵۸‬در شورای انقلاب کاپیتولاسیون لغو شد و این پرونده کثیف و اندوهبار و خفت بار و ذلت آور با اولین مصوبات شورای انقلاب از ایران حذف شد و افتخار این کار بزرگ را اسلام و مسلمانان و امام(ره) و نیروهای اسلامی بدست آوردند.

کد خبر 22299

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز